Kejadian Bencana Alam Dan Disebaliknya

Kejadian Bencana Alam Dan Disebaliknya

Kejadian sesuatu bencana alam, seperti banjir, gempa bumi, tanah runtuh, tsunami dan lain - lain, adalah satu bencana yang belaku di luar taakulan manusia. Ia adakalnya berlaku secara tiba - tiba atau sebaliknya.

Dalam pada itu, sesuatu musibah atau bencana yang berlaku sudah pasti ada sebabnya. Berdasarkan pada tiga teori, kejadian bencana alam boleh di huraikan mengikut, fakta sains, fakta alam dan fakta hukum agama, seperti pada huraian berikut.

Fakta sains.

Berdasarkan pada fakta sains, bencana alam ini berlaku adalah mengikut kitaran monson, air pasang, taburan hujan dan lain - lain


Fakta alam

Berdasarkan pada fakta alam, bencana ni disebabkan oleh ketamakan manusia menerokai dan menebang hutang sehingga pokok - pokok tidak mencukupi akar yang besar untuk menyerap air, dan mencengkam tanah daripada runtuh atau terhakis. Kealpaan manusia membuang sampah merata di sana sini, sehinggakan saluran perparitan tersekat dan air tidak mengalir dengan lancar. 


Kejadian Bencana Alam Dan Disebaliknya


Fakta hukum keagamaan

Berdasarkan pada hukum tuhan, bencana alam adalah satu bala dari Allah SWT sebagai peringatan buat seluruh manusia  di muka bumi ini, agar kembali kepada hukum dan kehendak Allah SWT. 


Oleh yang demikian, marilah kita meningkatkan kepatuhan bersama dengan lebih bijaksana agar apa juga musibah yang menimpa dapat di atasi dengan mudah. Dalam pada itu juga, luruskanlah kepatuhan kepada sang pencipta Allah SWT dengan khusyuk dan tawaduk dan sentiasa menada doa padanya agar kita sentiasa berada dalam lindunganya.


Solat wajib ke atas ummat islam, dan ia merupakan tiang agama.

  1. Solat fardhu subuh
  2. Solat fardhu zohor
  3. Solat fardhu asar
  4. Solat fardhu magrib
  5. Solat fardhu isyak


Kitab suci Al - Quran, yang diturunkan pada hari Jumaat (penghulu segala hari) merupakan kitab suci dan panduan hidup kepada seluruh ummat manusia l. Perkara ini juga di nyatakan olehnya (Rasuah SAW), berpeganglah kepada dua perkara, nescaya kamu tidak akan sesat, iaitu kitab suci Al -Quran dan Sunnah. 

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Raya Aidilfitri