Kesan Kerap Melayari Telefon Bimbit

Kesan Kerap Melayari Telefon Bimbit

Kesan Kerap Melayari Telefon Bimbit.


Hari ini telefon bimbit adalah salah satu peralatan teknologi yang boleh dimiliki oleh semua masyarakat. Kemudahan peralatan canggih ini bukan sahaja memudahkan operasi kerja, akan tetapi ia juga berupaya medekatkan perhubungan sesbuah institusi kekeluargaan, negara dan juga individu.

Peralatan mudah alih alih ini banyak memberikan manfaat kepada pembangunan dan ekonomi sesebuah kawasan dengan lebih pantas. Ia mampu menyampaikan sesuatu maklumat dengan baik dan cepat sepantas kilat atau cahaya.




Kesan Kerap Melayari Telefon Bimbit






Ikuti artikal lain yang bermanfaat;







Tahu kah kita, setiap peralatan yang dicipta manusia, pasti ada keburukan dan kebaikanya. Oleh itu terdapat beberapa kesan apabila seseorang kerap melayari telefon bimbit, antaranya adalah;


  • Pertama.
Ketagihan.
Kerap melayari telifon bimbit boleh membawa kesan kepada ketagihan, apatalagi telefon bimbit masa kini boleh menjaungkau semua maklumat samaada positif atau negatif. Selain iu dengan adanya pautan hiburan seperti games, secara langsung ia mampu membawa kepada ketagihan berlebihan.



  • Kedua.
Silarurrahim renggang.
Kesan hubungan silaturrahim lama ke lamaan akan renggang dikalangan sesebuah institusi kekeluargaan atau rakan - rakan yang lain. Seseorang yang kerap melayari telefon bimbit boleh menyebabkan kurang berkomunikasi dengan yang lain di sekelilingnya. 


  • Ketiga.
Menjejaskan kesihatan.
Kesihatan akan terjejas secara perlahan - lahan apabila seseorang kerap melayari telefon bimbit setiap hari. Kesan kepada mata, pemikiran dan juga jari akan di rasai. Sekiranya berterusan, situasi berkenaan boleh menjejaskan tahap kesihatan anggota tubuh badan kepada kurang sihat, atau tidak sihat.



  • Keempat.
Malas.
Seharian atau kerap melayai telefon bimbit juga boleh membawa kesan kepada tabiat malas terhadap sesuatu perkara atau kerja yang perlu dilakukan secara fizikal. Keseronokan melayari telefon bimbit, membuatkan seseorang kurang atau tidak berminat kepada kegiatan berbentuk fizikal.


  • Kelima.
Pembaziran masa.
Kesan kerap melayari telefon bimbit juga boleh membawa kepada pembaziran masa khususnya. Masa banyak dibelanjakan kepada melihat telefon sehinggakan terabai perkara yang lainya. Situasi seperti ini, boleh memebri kesan buruk kepada tanggungjawab pada diri dan juga sesebuah keluarga.



Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Raya Aidilfitri