Kelebihan Yakin Pada Takdir

Kelebihan Yakin Pada Takdir

Kelebihan Yakin Pada Takdir


Takdir atau lebih mudahnya qada dan qadar adalah satu nikmat ketentuam Ilahi dengan izinya keatas ummat manusia dari mula ia lahir ke dunia hinggalah dikebumikan semula.

Sifat kejer mengejar untuk mendapatkan sesuatu dengan kerakusan hawa nafsu hanya akan mendatangkan sia - sia sahaja. Ia bukan sahaja pada diri sendiri, malahan membawa kepada kegusaran keluarga.

Takdir manusia telah di tetapkan oleh Allah swt. Tiada yang lebih berkuasa melainkan dengan keizinanya.





Kelebihan Yakin Pada Takdir





Klik link dan ikuti artikal lain yang bermanfaat:






Oleh yang demikian, terdapat banyak kelebihan apabila sentiasa percaya dan yakin pada takdir Allah swt antaranya;


Mendapat ketenteraman jiwa
Seseorang yang yakin dan percaya akan takdir Allah swt pastinya akan mendapat ketenteraman jiwa sepanjang hidup di dunia. Situasi berkenaan secara langsung membawa kepada kesihatan rohani dan jasmani.



Terhindar daripada tekanan emosi
Meyakini takdir Allah swt dengan lebih bijak sudah pasti terhindar daripada tekanan emosi. Suasana kegembiraan sentiasa dinikmati dengan baik.




Kehidupan yang indah di rasai
Kehidupan di dunia dapat dirasai dengan lebih indah dan harmoni apabila sentiasa yakin dengan qada dan qadar Allah swt. Ia bukan sahaja itu, malahan memberi kesan kepada kesihatan rohani dan jasmani dengan lebih baik.




Tergolong dalam orang - orang yang baik dan bersyukur
Bersyukur dengan rahmat dan nikmat kuniaan Allah swt adalah satu tindakan yang baik dan bijak. Ia juga mendorong diri tergolong dalam kalangan orang - orang yang baik. 




Mudah bersosial dengan sihat dan terhindar dari perkara negatif
Jiwa yang tenteram dan damai dengan mensyukuri qada dan qadar Allah swt memberi kesan yang baik kepada bersosial dengan masyarakat sejagat. Dalam pada itu, seseorang yang yakin dengan positif akan takdir Allah swt akan terhindar daripada perkara - perkara negatif yang todak baik.



Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Guru