Pengertian Isra Miraj

Pengertian Isra Miraj

Isra Miraj adalah salah satu perjalanan mukjizat Nabi Muhammad SAW.  Mari kita pelajari dengan lebih mengetahui tentang isra miraj. Isra membawa maksud perjalanan dari masjidil haram (Mekah) ke masjidil aqsha (Yerusalem) ditempuh dalam sebagai waktu malam, manakala Miraj adalah menembus tujuh lapisan langit, berjumpa para Nabi terdahulu, menyaksikan isi surga dan neraka, berhenti di Sidratul Muntaha. 

Kenderaan yang digunakan adalah Buraq (seperti kuda / keledai), Baginda juga diiringi oleh malaikat sepanjang perjalanannya.Berdasarkan pada kelender islam. tahun kesedihan (setahun sebelum hijrah, 620/621 M, setelah wafatnya Siti Khadijah dan Abu Tahlib, pada 


Sumber : al-habib


Sidtarul Muntaha adalah merujuk kepada menerima perintah sholat 50 kali sehari langsung dari ALLAH SWT, namun baginda meminta keringanan atas usul Nabi Musa menjadi lima kali sehari, namun pahala tetap sama dengan lima puluh kali.

Disamping itu juga, isra miraj dapat di rumuskan iaitu maha suci ALLAH SWT yang telah memperjalankan hambahnya (Nabi Muhammad SAW) pada suatu malam dari masjidil al-haram ke masjid al-aqsa yang kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda - tanda kebesaran kami. Sesungguhnya dia maha mendengar, lagi melihat (surah al-isra ayat 17:1).

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Guru