Tip Pilih Bidang Pengajian Di Universiti

Tip Pilih Bidang Pengajian Di Universiti

Melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi iaitu ke Unibersiti adalah idaman setiap insan, setelah tamat di peringkat sekolah. Namun demikian, perkara ini selalu dibatasi kerana keputusan peperiksaan SPM atau STPM yang tidak memberansangkan.

Justeru daripada itu, usaha perlu dilakukan dengan lebih jitu agar impian yang di inginkan dapat dikecapi walaupun secara perlahan.




Tip Pilih Bidang Pengajian Di Universiti




Dalam masa sama, pemilihan bidang sesuatu program apabila hendak melangkah ke menara gading iaitu universiti adalah sangat penting. Berikut adalah beberapa tip yang berguna apabila memilih bidang pengajian di Universiti, antaranya; 

  • Tip pertama.
Pilih bidang yang diminati dan memenuhi syarat kelayakan anda. Bidang yang anda minati sangat membantu anda untuk lebih gembira dan seronak semasa belajar. Dalam masa sama, ia juga mendorong anda mendapat keputusan terbaik setiap semester.

  • Tip kedua.
Pilih bidang yang mendapat tempat di pasaran. Dalam erti kata lainnya, bidang yang di mohon haruslah laku di pasaran kerja. Hal ini sangat penting, bagi mengelakkan anda menganggur apabila tamat pengajian nanti.

  • Tip ketiga.
Pilih bidang yang melibatkan duabperkara iaitu, adanya teori dan kamahiran. Dua unsur ini sangat penting demi meningkatkan kualiti anda sebagai graduan yang mahir dalam dua unsur berkenaan. Dalam masa sama, ia membantu anda mempunyai peluang yang cerah di pasaran kerja.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Petua Gaya Hidup Sihat