Cara Pemanduan Sihat

Cara Pemanduan Sihat

Memandu kenderaan adalah satu perbuatan yang dilakukan dengan menggunakan anggota tubuh badan secara berhati - hati.

Pemanduan yang lama adakalanya memberi kesan kepada kesihatan anggota badan. Hal sedemikian boleh membawa kepada kecacatan fizikal.



Cara Pemanduan Sihat



Oleh yang demikian pemanduan sihat haruslah dilakukan agar anggota badan mental dan fizikal sentiasa berada pada paras yang seimbang. Berikut adalah cara pemanduan sihat, antaranya;
  • Menyelaraskan kedudukan kerusi pada posisi yang tegak. Ia penting agar bahagian tulang belakang badan tidak membongkok dan pemandangan hadapan dapat dilihat dengan jelas dan tajam.

  • Capai pedal minyak, kluch, dan break dengan baik. Keseimbangan kaki untuk menekan pedal berkeaan memberi kesan kepada kaki dan lutut berada pada posisi bebas dan tidak tergantung.

  • Memandu dengan memgikut arahan - arahan jalan raya yang telah ditetapkan seperti berada di lorong kiri apabila memandu secara perlahan dan tidak memotong.

  • Sentiasa menggunakan lampu isyarat apabila membelok ke kiri atau kanan, dan memasang lampu kecemasan apabila berhenti di laluan, yang berkemungkinan menurunkan penumpang/ barang, kenderaan mengalami kerosakan atau parking secara mundur. Situasi ini sangat penting dan mengelak daripada perlanggaran.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Guru