Doa Waktu Magrib

Doa Waktu Magrib

 أَمْسَيْنَا وَأَمْسَى المُلْكُ للهِ، وَالحَمْدُ للهِ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ، رَبِّ أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَخَيْرَ مَا بَعْدَهَا وَأَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا فِي هَذِهِ اللَيْلَةِ وَشَرِّ مَا بَعْدَهَا، رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الكَسْلِ وَسُوْءِ الكِبَرِ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابٍ فِي النَّارِ وَعَذَابٍ فِي القَبْرِ

Doa Waktu Magrib


Maksudnya : 
Artinya, "Kami dan kuasa Allah bersore hari. Segala puji bagi Allah. Tiada Tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya segala kuasa dan puji. Dia kuasa atas segala sesuatu. Tuhanku, aku memohon kepada-Mu kebaikan malam ini dan malam sesudahnya. Aku memohon perlindungan-Mu kejahatan malam ini dan malam sesudahnya. Tuhanku, aku memohon perlindungan-Mu dari kemalasan dan kedaifan masa tua. Aku memohon perlindungan-Mu dari siksa neraka dan siksa kubur."


Menjelang waktu magrib adalah apabila tengelamnya matahari. Oleh itu, solat fardhu magrib sebanyak tiga rakaat akan d laksanakan oleh muslimin dan muslimat. Lazimnya apabila tiba waktu magrib, adalah waktu d mana kerja - kerja harian mencari rezeki d tangguhkan dan wajib melaksanakan seruan Ilahi dengan menunaikan solat fardhu magrib.

Berdoa pada waktu magrib juga adalah tindakan baik dengan mengagungkan Allah SWT dalam apa juga urusan atau perkara. Kesyukuran atau kenikmatan terhadap rezeki yang diperolehi setelah saban hari bekerja.

Manfaat berdoa bila tibanya waktu magrib, antaranya: 
  • Mendapat ketenangan jiwa dan fikiran
  • Sentiasa terhindar daripada masalaha tekanan
  • Sentiasa mensyukuri nikmat rezeki yang telah diusahakan saban hari
  • Disiplin yang tinggi dengan sentiasa mendahulukan Allah SWT dalam apa juga perkara
  • Tanda terima kasih yang utuh dalam diri kepada sang pencipta, Ilahi
  • Mendapat ganjaran pahala daripada Allah SWT

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Raya Aidilfitri