Kunci Ketenangan Hati

Kunci Ketenangan Hati

Kunci Ketenangan Hati


  • Lakukan solat secara konsisten
Solat adalah tiang agama dan juga pelengkap kepada kehidupan dunia serta bekalan di akhirat nanti. Solat adalah satu perbuatan yang boleh memberi kesihatan kepada rohani dan kasmani. Dalam solat juga tersimpan berjuta kebaikan yang boleh memberi kesihatan kepada naluri dan kasmani badan.



Kunci Ketenangan Hati





  • Membaca kitab suci al-quran
Kitab suci al-quran adalah panduan hidup ummat manusia di muka bumi ini. Berpandukan al-quran dengan baik pastinya akan memberi kerenangan kepada rohani dan jasmani, hal ini kerana kandungan dalam al-quran mempunyai nilai-nilai positif yang membawa kepada kebaikan.


  • Perbanyakan meluahkan kata-kata positif
Tabiat yang baik melalui luahan hata-kata pastinya memberikan hasil kepada ketenangan hati. Dalam erti kata lain, semakin banyak meluahkan kata-kata indah yang positif sudah pasti jiwa dan raga akan sentiasa berada dalam ketenangan.




  • Elakkan bergaur dengan orang-orang parasit
Bergaur dengan rakan-rakan yang baik juga memberi kesan kepada ketenangan hati. Semakin ramai rakan-rakan sekeliling yang memiliki akhlak yang harmoni secara langsung ia akan mempengaruhi jiwa dan tabiat menjadi baik


  • Tanamkan dalam diri menjadi orang yang baik
Kunci yang terakhir salam memupuk ketenangan hati adalah melalui azam dan ilrizam diri untuk sentiasa menjadi baik. Elakkan midah tetpengaruh oleh daktor-faktot sekeliling samaada dalaman magupun luaran.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Raya Aidilfitri