Biodata Lionel Messi, Atlet

Biodata Lionel Messi, Atlet

Lionel Messi atau nama penuhnya adalah Lionel Andrés Messi dilahirkan pada 24 Jun 1987. Beliau adalah salah seorang pemain bola sepak profesional dari negara Argentina yang bermain pada posisi penyerang untuk kelab Ligue 1 Paris Saint-Germain dan kapten pasukan kebangsaan Argentina. 

Beliau dikenali oleh masyarakat secara meluas sebagai salah seorang pemain terhebat sepanjang zaman. Rekod menunjukkan, Messi telah memenangi rekod tujuh anugerah Ballon, rekod enam Kasut Emas Eropah, dan pada tahun 2020 dinamakan dalam Pasukan Impian Ballon d'Or. 

Sehingga meninggalkan kelab itu pada 2021, dia telah menghabiskan seluruh kerjaya profesionalnya dengan Barcelona,​​di mana dia memenangi rekod kelab 35 trofi, termasuk 10 gelaran La Liga, tujuh gelaran Copa del Rey dan empat Liga Juara-Juara UEFA. Seorang penjaring gol yang prolifik dan playmaker kreatif, Messi memegang rekod untuk gol terbanyak dalam La Liga (474), gol terbanyak dalam musim La Liga dan liga Eropah (50), hatrik terbanyak dalam La Liga (36) dan Liga Juara-Juara UEFA (8), dan kebanyakan bantuan dalam La Liga (192), musim La Liga (21) dan Copa América (17). 



Biodata Lionel Messi, Atlet




Dia juga memegang rekod untuk kebanyakan gol antarabangsa oleh lelaki Amerika Selatan (96). Messi telah menjaringkan lebih 750 gol kerjaya senior untuk kelab dan negara, dan mempunyai gol terbanyak oleh pemain untuk satu kelab (672).


Kelincahan Lionel Messi semasa membawa bola di padang tidak menghampakan para peminat. Sekali tendangan akan membuahkan hasil. Dalam pada itu, beliau juga sentiasa bersifat semangat dan penuh keyakinan untuk menjaringkan gol apabila bermain di padang. Messi yang memakai jersi dengan nombor sepuluh (10). Nombor berkaan banyak diikuti oleh masyarakat walai di negata berada.



Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Guru