Kelebihan Sukan Bola Sepak

Kelebihan Sukan Bola Sepak

Sukan bola sepak adalah salah satu sukan berprestej tinggi peringkat dunia. Hampir seluruh negara di dunia memainkan dan mempertandingkan negara mereka untuk sukan berkenaan.

Permainan sukan bola sepak juga adalah satu sukan yang memerlukan ramai pemain di atas padang. Setiap tiang gol akan dijaga oleh seorang penjaga gol bagi menghalang bola daripada memasuki gawang.


Perlawanan Piala Aff bawah 23 Tahun Antara Malaysia Menentang Laos Bagi Tahun 2022


Kelebihan Sukan Bola Sepak



Justeru itu, setiap sukan mesti ada kelebihan, begitu juga dengan bola sepak. Antara beberapa kelebihan sukan bola sepak, iaitu;
  • Mampu menarik ribuan peminat atau penonton dalam satu - satu masa
Bola sepak sememangnya mempunyai kekuatan daya tarikan yang tinggi daripada orang ramai apabila ianya dipertandingkan. Umumnya hampir satu stadium penuh dan melimpah apabila perlawanan antara negara atau kelab di langsungkan.
  • Bilangan pemaian yang ramai dengan keluasan padang yang luas
Permainan bola sepak mempunyai ramai pemaian iaitu sebelas orang bagi satu - satu kumpulan. Dengan keluasan padang yang luas, kawalan di lakukan dengan setiap pemain masing - masing ditempatkan pada posisi yang terbaik oleh seorang coach, agar benteng pertahanan tidak dapat dibolosi oleh pihak lawan.
  • Menyumbang kepada keaktafan sesebuah negara
Permainan sukan bola sepak mampu menyumbang kepada keakrafan sesebuah negara dengan lebih damai. Dalam masa sama, ia juga meningkatkan hubungan ekonomi serantau dengan lebih utuh dan berkembang maju.

Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Guru