PANDUAN PERLAKSANAAN IBADAH KORBAN DALAM TEMPOH PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP) COVID-19 DI NEGERI SABAH

PANDUAN PERLAKSANAAN IBADAH KORBAN DALAM TEMPOH PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP) COVID-19 DI NEGERI SABAH

Pengertian Qurban Secara Lengkap – Setiap tanggal 10 Dzul Hijjah, semua umat Islam yang tidak melaksanakan haji merayakan hari raya Idul Adha. Pada hari itu, umat Islam sangat disunnahkan untuk berqurban dimana mereka menyembelih haiwan qurban untuk kemudian dibagi-bagikan kepada seluruh umat Islam di suatu Daerah. Apakah sebenarnya Qurban? Dibawah ini akan dijelaskan secara lengkap.

Qurban berasal dari bahasa Arab, “Qurban” yang berarti dekat (قربان). Kurban dalam Islam juga disebut dengan al-udhhiyyah dan adh-dhahiyyah yang berarti binatang sembelihan, seperti unta, sapi (kerbau), dan kambing yang disembelih pada hari raya Idul Adha dan hari-hari tasyriq sebagai bentuk taqarrub atau mendekatkan diri kepada Allah.

Dalil Disyari’atkannya Kurban

Allah SWT telah mensyariatkan kurban dengan firman-Nya, “Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah salat karena Tuhanmu, dan berkurbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membencimu dialah yang terputus.” (Al-Kautsar: 1 — 3).

Dan telah Kami jadikan untuk kamu unta-unta itu sebagai syiar Allah. Kamu banyak memperoleh kebaikan dari padanya, maka sebutlah nama Allah ketika kamu menyembelihnya.” (Al-Hajj: 36).

Keutamaan Ibadah Kurban

Dari Aisyah ra, Nabi saw bersabda, “Tidak ada suatu amalan pun yang dilakukan oleh manusia pada hari raya Kurban yang lebih dicintai Allah SWT dari menyembelih hewan Kurban. Sesungguhnya hewan Kurban itu kelak pada hari kiamat akan datang beserta tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Dan sesungguhnya sebelum darah Kurban itu menyentuh tanah, ia (pahalanya) telah diterima di sisi Allah, maka beruntunglah kalian semua dengan (pahala) Kurban itu.” (HR Tirmidzi).

Sumber : https://www.amalqurban.com/pengertian-qurban-secara-lengkap-dengan-penjelasannya/


Kurban/ Kur.ban/n; 1. Persembahan kepada ALLAH (seperti biri-biri, sapi, unta yang disembelih pada hari Lebaran Haji)

Sumber : Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI)



[Kor.ban] l

Definasi : Ar 1. Amalan menghampirkan diri kepada ALLAH dengan menyembelih binatang ternakan (lembu, kambing, kerbau,dll) pada 10 Zulhijjah atau tiga hari selepasnya (hari tasyrik) dengan mengagihkan sebahagian daripada daging itu kepada fakir miskin; 2. Persembahan seperti haiwan atau manusia kepada dewa dalam pemujaan; 3. Pemberian (kesanggupan melalukan atau menanggung sesuatu) sebagai tanda kebaktian (kasih dll) : kerana kasih, ia sanggup menderita, kerana erti itu kepadanya ialah.



Tahun 2020, Perayaan hari raya Korban atau hari Raya Aidiladha disambut pada 31 Julai 2020 (10 Zulhijjah 1441H). Tahun ini lain pula caranya, dimana semua Ummat Islam perlu mematuhi SOP (Sdandard Operating Procedure) yang telah ditetapkan oleh pihak kerajaan demi membendung penyebaran wabak Covid-19 yang kini ke arah pemulihan atau Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP). 

Kerajaan Negeri Sabah telah menetapkan panduan perlaksanaan ibadah korban dalam tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP) covid-19 tahun 2020.
Garis panduan merangkumi dua perkara penting yang wajib dipatuhi antaranya:
  1. Tempat perlaksanaan sembelihan korban
  2. Perlaksanaan ibadah korban
Dilampirkan adalah garis panduan lengkap berkenaan perlaksanaan ibadah korban khususnya di Negeri Sabah yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri Sabah untuk panduan rakyatnya agar dapat merayakan Hari Raya Aidiladha dengan lebih meriah dan selamat.




Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Raya Aidilfitri