Definisi Basikal Lajak

Definisi Basikal Lajak

Apakah itu basikal lajak?

Basikal lajak merupakan salah satu basikal yang diubahsuai struktur badanya kepada lebih ringan dan laju atau lajak ke hadapan apabila di tunggang.

Melihat pada strukturnya, basikal lajak mungkin boleh dierti katakan sebagai basikal superman. Hal ini kerana, penunggang yang menunggang basikal lajak akan berbaring meniarap iaitu posisi badan (bahagian hadapan) menghadap ke bawah (gaya superman) apabila basikal berada dalam keadaan berjalan.

Dalam maksud lainnya, dinamakan basikal lajak, kerana kelajuannya yang melebih asalnya, sebagai contoh, pada asalnya kelajuan roda basikal berpusing adalah satu pusingan lengkap dalam masa lima (5) saat, namun apabila ia di ubahsuai, kelajuannya berganda kepada dua kali pusingan roda dalam masa lima (5) saat.


Contoh penjelasan dalam bentuk statistik:

- Capaian sebelum ubahsuai
  • 1 pusingan roda lengkap  = 5 saat


- Capaian setelah ubahsuai
  • 2 pusingan roda lengkap = 5 saat


cara menunggang basikal lajak, yang mana posisi meniarap kearah ke bawah, dengan memegang pemegangnya serta mata memandang hadapan. Posisi seperti superman

Basikal Lajak




Perkara - perkara yang diubahsuai pada basikal sehinggakan namanya basikal lajak, adalah pemegang basikal, tempat duduk (sama tinggi /selari dengan pemegang), rantai yang ditegangkan dan menanggalkan pencengkam break.


Post a Comment

0 Comments

Featured Post

Selamat Hari Ibu