Biodata Dr. Roshana Takim

Biodata Dr. Roshana Takim

Biodata Dr. Roshana Takim


Nama penuh

  • Roshana Binti Takim


Prof. Dr. Roshana Takim merupakan salah seorang penayarah di salah sebuah institusi pengajian tinggi awam.

YBrs. Prof  Dr mempunyai pengalaman yang luas dalam pelbagai bidang samaada akademik mahupun industri.

Prof. Dr  Roshana di tempatkan di Jabatan Teknologi Pembinaan Bangunan Universiti Teknologi MARA (UiTM). Cawangan Perak, 32610 Seri Iskandar Perak, Malaysia. 


sumber : uitm cawangan perak

Biodata Dr. Roshana Takim



Pendidikan

Beliau lulus dari Universiti Heriot-Watt, United Kingdom pada tahun 1987 dengan BSc. (Hons.) Bangunan. Pada tahun 1996, beliau menerima MSc. Pengurusan Projek Pembinaan di Loughborough University, UK dan PhDnya di Glasgow Caledonian University, UK pada Jun 2005. 


Pengalaman kerja

Dahulu, beliau menyertai UiTM pada September 1982 sebagai Pembantu Teknikal di Bahagian Pembangunan dan Penyelenggaraan, dan kemudiannya dilantik sebagai Pegawai Pembangunan selama lebih kurang 15 tahun dalam menguruskan seluruh UiTM.


Projek pembinaan (iaitu, pembangunan kampus, kolam renang, stadium dll). Pada tahun 1997, beliau menyertai Fakulti Senibina, Perancangan dan Ukur (FSPU), UiTM sebagai pensyarah dan bertugas di Jabatan Bangunan dan kemudiannya sebagai Ketua Program Pengajian Siswazah. 


Pengalaman Mengajar 

Mempunyai 23 tahun pengalaman dalam mengajar dan menyelia dalam persekitaran binaan, pengkhususan dalam bidang pembinaan, bencana dan pengurusan kewangan. 

Beliau telah melahirkan 11 pelajar PhD, lulus dalam tempoh 2011 hingga 2020. Beliau juga dilantik sebagai pemeriksa dalaman dan luaran untuk PhD dan Tesis Sarjana, dan penyemak kurikulum untuk program pengurusan pembinaan (Msc dan Ijazah) untuk beberapa universiti di Malaysia. 

Profesor Dr Roshana sangat aktif dalam penyelidikan dan juga projek perundingan. Beliau telah menerima lebih daripada RM 1.5Juta dalam pembiayaan penyelidikan dalam tempoh 2008 hingga 2021; dan projek perundingan bernilai lebih RM 2 Juta daripada sektor swasta. 

Beliau telah menerbitkan lebih daripada 50 artikel dalam jurnal yang dirujuk dan prosiding yang dirujuk, 1 buku, 2 bab buku dan prosiding persidangan yang disunting bersama. 

Beliau adalah penyemak manuskrip aktif untuk pelbagai jurnal dalam bidang kepakarannya:

  • Jurnal Pembinaan di Negara Membangun (USM)
  • Jurnal Penyelidikan Pembinaan Malaysia (MCRJ-CIDB, ​​Malaysia)
  • Jurnal Reka Bentuk dan Alam Bina (UM), Jurnal Penyelidikan Pembinaan Malaysia ( MCRI-UPSI) dan Projek Alam Bina dan Pengurusan Aset(BEPAM), Universiti Hong Kong


Pengetahuan teknikal yang luas dan pengalaman dalam bidang pembinaan telah membolehkan Prof. Dr. menjalankan banyak program latihan untuk organisasi kerajaan dan separa kerajaan di Malaysia.  sumber: academia


Lanjutan daripada itu, dengan pengalaman dan pengetahuan yang meluas, semoga YBrs. Prof. Dr sentiasa maju jaya dan cekal terus melahirkan ramai generasi baharu ilmuan serta bijak pandai bukan sahaja pada teori malahan kepada praktikal dalam pelbagai bidang. 


Post a Comment

4 Comments

  1. All of her achievement doesn't give her the "license" to knock down people /her students.
    If she do a "little" kindness to her student,eg; secretly buy him the laptop ,that's wonderful. People will salute her , especially the boy who becomes the victim in the video. but she chose to be arrogant. she even criticised the b40 and look down on them. shame on you "fat frog"

    ReplyDelete
  2. kata biodata, tarikh lahir mana,lahir negeri mana,laki sape.....tu org nak tau. prngalaman keje mampuih pilah

    ReplyDelete
  3. hodoh sombong cari makan di seri iskandar.. Perakian want u to berambus.

    ReplyDelete

Featured Post

Selamat Hari Guru